Best Credit Management

Hoe vaak moet ik mijn klant herinneren aan een openstaande factuur?

Vaak een pittig onderwerp van discussie is de vraag hoe vaak je een klant moet herinneren aan de bij jou openstaande factuur. De één zegt, minimaal 3 brieven, de ander zegt één brief, weer een ander stuurt alleen een whatsapp of belt zijn klant. Maar wat zegt de wet hierover?

Op grond van artikel 6:82 BW kan je stellen dat je slechts één brief hoeft te sturen, dit is de zogeheten ‘ingebrekestelling’. Die moet je versturen om duidelijk te maken dat je onmiddellijke nakoming (of betaling) van de overeenkomst vordert. Als je zo’n brief wil sturen dan dien je rekening te houden met de onderstaande zaken, maar we hebben het nog makkelijker gemaakt. Onder aan deze pagina is het mogelijk om een voorbeeld brief te downloaden.

Hou rekening met

onderstaande zaken

  • Hij dient per post en/of per e-mail (waarvan je zeker weet dat de mail aankomt) verzonden te worden, liefst beide.
  • Je moet expliciet stellen dat je de schuldenaar in gebreke stelt en dat je betaling eist voor een bepaalde datum.
  • Stel een redelijke termijn waarbinnen betaald moet worden (wat is gebruikelijk in jouw branche?). Let op; voor vorderingen op consumenten gelden aparte regels en dient de redelijke termijn minimaal 14 dagen te zijn, nog naast de overige eisen.
  • Maak duidelijk dat de volgende stap is dat je een dossier overdraagt aan je incasso partner en dat alle bijkomende kosten en rente voor zijn rekening komen. Betaalt hij nog steeds niet binnen de gestelde redelijke termijn? Dan treedt het ‘verzuim’ in! Besteed je vordering in dat geval uit aan je incassopartner
Lees meer
Download

Download de voorbeeld brief

Neem contact op