Best Credit Management

Wat is het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder?

Het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder is kort gezegd; het verdienmodel. Een deurwaarder is eigenlijk het verlengstuk van een incasso bureau. Om een incassozaak voor de rechter te krijgen, dan praten we over de gerechtelijke incassofase, heb je een deurwaarder nodig. De deurwaarder is een ambtenaar die gemachtigd is om juridische stukken, zoals een dagvaarding of een vonnis, aan de debiteur uit te reiken, dat mag een incassobureau niet zelf doen.

Deurwaarder incasso

Veel deurwaarder kantoren bieden inmiddels aan om ook het incasso stuk vóór de gerechtelijke  fase te behartigen. Ofwel, zij willen ook graag de minnelijke incassofase verzorgen, dat noemen we ook wel een deurwaarder incasso traject. Als een deurwaarder uw incasso dossiers oppakt, zal dit doorgaans goed gebeuren echter een deurwaarder vind het niet erg als een dossier in de minnelijke incassofase niet geïncasseerd wordt. Het echte verdienmodel van een deurwaarder, in tegenstelling tot een incassobureau, zit hem niet in de incassokosten maar veel meer in de ambtshandelingen die hij kan verrichten, daar is er immers sprake van een uurtje, factuurtje verdienmodel.

Incassokosten

De vergoeding die een incassobureau krijgt voor haar werkzaamheden, moeten doorgaans door de debiteur betaald worden en bedragen gemiddeld 15% over de factuurwaarde, met een minimum van € 40,– ex. Btw. Daar zit het verdienmodel van een incassobureau dan ook.  Een incassobureau mag wettelijk gezien geen aanvullende kosten, buiten de eerder genoemde incassokosten, in rekening brengen bij de debiteur. Dus een incassobureau is er bij gebaat als het incasso dossier snel geïncasseerd wordt, immers hoe meer tijd en energie er in een dossier gaat zitten, hoe minder er onder aan de streep over blijft, als je dus wilt kiezen voor snelheid bij het incasseren van een vordering zit je doorgaans bij een incassobureau beter op je plek.

Incassobureau of deurwaarder

Dus als je jezelf afvraagt wat het verschil is tussen een incassobureau en deurwaarder als het op de behandeling van jouw incassodossiers aankomt, dan weet je nu dat je bij een incassobureau waarschijnlijk sneller resultaat (en dus geld) hebt, maar dat als een dossier niet minnelijk geïncasseerd kan worden, jouw incassobureau alsnog een deurwaarder in moet schakelen voor het verrichten van de ambtshandelingen. Maar hier geldt dus dat als het incassobureau, over de schouder van de deurwaarder meekijkt, de resultaten doorgaans beter en sneller zullen zijn.

Staat je vraag er niet tussen?

We helpen je graag door je direct antwoord te geven op alle denkbare credit management vraagstukken. Neem daarom meteen contact met ons op.

Neem contact op

Veel incassobureau’s claimen te werken op basis van ‘no cure no pay’ maar uiteindelijk volgen er toch vaak facturen voor de incassodiensten die het incassobureau voor jou gedaan heeft. Wat is ‘no cure no pay’ dan precies? Heel simpel; als het incassobureau jouw facturen niet kan incasseren, denk hierbij aan een (op handen zijnde) faillissement of schuldsaneringstraject van de debiteur of een te lage vordering waardoor het niet handig is naar de rechter te gaan, vanwege het kosten/baten plaatje, dan is er niet ge-cured dus hoef je niet te betalen. Als er wel een betaling is gerealiseerd dan moet er ook betaald worden voor de incasso werkzaamheden.

Lees meer

Als je jezelf ook wel eens hebt afgevraagd vanaf welk bedrag je een incassobureau kunt inschakelen, dan ben je niet alleen. Het korte antwoord is simpel; er is geen minimum bedrag! Je kunt dus voor alle facturen die jouw klant niet betaald, een incassobureau inschakelen.

Lees meer

Ja dat kan hoor! Let wel op; veel incassobureaus of deurwaarders gebruiken betaalde contracten waarbij je jaarlijks een bedrag moet betalen om jouw eenmalige incasso dossier bij het incassobureau te laten incasseren. Het zou heel jammer zijn als je met een dergelijk contract verplicht wordt tot het betalen van een jaarlijkse fee terwijl je voor misschien maar één klant die jouw factuur niet betaalt, gebruik maakt van die overeenkomst.

Lees meer

Als jouw klant de factuur niet of niet tijdig betaalt, moet je meteen actie ondernemen! Begin altijd met het verzenden van een schriftelijke herinnering, dat kan per post of per e-mail. Vermeld daarin wat het gevolg zal zijn als jouw klant de factuur niet betaald, namelijk dat je een incassobureau in gaat schakelen en dat de bijkomende kosten voor de klant zijn.
Betaalt jouw klant alsnog de factuur niet, bel diegene dan op en praat er samen over!

Lees meer
Alle vragen
FAQ'S

Andere vragen

Wij van Best Credit Management geven graag antwoord op al jouw vragen. Benieuwd? Bekijk dan alle vragen.

Alle vragen