Vragen over debiteurenbeheer, incasso of cash management? Bekijk onze FAQ’s of neem contact op.
Veel incassobureau’s claimen te werken op basis van ‘no cure no pay’ maar uiteindelijk volgen er toch vaak facturen voor de incassodiensten die het incassobureau voor jou gedaan heeft. Wat is ‘no cure no pay’ dan precies? Heel simpel; als het incassobureau jouw facturen niet kan incasseren, denk hierbij aan een (op handen zijnde) faillissement of schuldsaneringstraject van de debiteur of een te lage vordering waardoor het niet handig is naar de rechter te gaan, vanwege het kosten/baten plaatje, dan is er niet ge-cured dus hoef je niet te betalen. Als er wel een betaling is gerealiseerd dan moet er ook betaald worden voor de incasso werkzaamheden.
Lees meerHet verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder is kort gezegd; het verdienmodel. Een deurwaarder is eigenlijk het verlengstuk van een incasso bureau. Om een incassozaak voor de rechter te krijgen, dan praten we over de gerechtelijke incassofase, heb je een deurwaarder nodig. De deurwaarder is een ambtenaar die gemachtigd is om juridische stukken, zoals een dagvaarding of een vonnis, aan de debiteur uit te reiken, dat mag een incassobureau niet zelf doen.
Lees meerAls je jezelf ook wel eens hebt afgevraagd vanaf welk bedrag je een incassobureau kunt inschakelen, dan ben je niet alleen. Het korte antwoord is simpel; er is geen minimum bedrag! Je kunt dus voor alle facturen die jouw klant niet betaald, een incassobureau inschakelen.
Lees meerJa dat kan hoor! Let wel op; veel incassobureaus of deurwaarders gebruiken betaalde contracten waarbij je jaarlijks een bedrag moet betalen om jouw eenmalige incasso dossier bij het incassobureau te laten incasseren. Het zou heel jammer zijn als je met een dergelijk contract verplicht wordt tot het betalen van een jaarlijkse fee terwijl je voor misschien maar één klant die jouw factuur niet betaalt, gebruik maakt van die overeenkomst.
Lees meerAls jouw klant de factuur niet of niet tijdig betaalt, moet je meteen actie ondernemen! Begin altijd met het verzenden van een schriftelijke herinnering, dat kan per post of per e-mail. Vermeld daarin wat het gevolg zal zijn als jouw klant de factuur niet betaald, namelijk dat je een incassobureau in gaat schakelen en dat de bijkomende kosten voor de klant zijn.
Betaalt jouw klant alsnog de factuur niet, bel diegene dan op en praat er samen over!