Best Credit Management

Wat kan ik doen als mijn klant niet betaald?

Als jouw klant de factuur niet of niet tijdig betaalt, moet je meteen actie ondernemen! Begin altijd met het verzenden van een schriftelijke herinnering, dat kan per post of per e-mail. Vermeld daarin wat het gevolg zal zijn als jouw klant de factuur niet betaald, namelijk dat je een incassobureau in gaat schakelen en dat de bijkomende kosten voor de klant zijn.

Betaalt jouw klant alsnog de factuur niet, bel diegene dan op en praat er samen over!

Als het verzenden van een brief en/of e-mail geen resultaat oplevert, dan stuur je hem nog eenmaal een schriftelijk bericht om hem alsnog te motiveren tot betalen over te gaan. Vermeld daarin exact op welke datum je het incassodossier over zult dragen aan het incassobureau als jouw klant er wederom voor kiest de factuur niet te betalen. Vermeld in die brief ook met naam en toenaam bij welk incassobureau dat is.

Als je het fijn vindt dat wij meekijken of je helpen met het opstellen van een herinnering of aanmaning dan doe wij dat uiteraard graag. Dus als je met de handen in het haar zit en denkt ‘help, mijn factuur wordt niet betaald!’ neem dan contact met ons op. Wij gaan je hier gratis mee helpen.

Staat je vraag er niet tussen?

We helpen je graag door je direct antwoord te geven op alle denkbare credit management vraagstukken. Neem daarom meteen contact met ons op.

Neem contact op

Veel incassobureau’s claimen te werken op basis van ‘no cure no pay’ maar uiteindelijk volgen er toch vaak facturen voor de incassodiensten die het incassobureau voor jou gedaan heeft. Wat is ‘no cure no pay’ dan precies? Heel simpel; als het incassobureau jouw facturen niet kan incasseren, denk hierbij aan een (op handen zijnde) faillissement of schuldsaneringstraject van de debiteur of een te lage vordering waardoor het niet handig is naar de rechter te gaan, vanwege het kosten/baten plaatje, dan is er niet ge-cured dus hoef je niet te betalen. Als er wel een betaling is gerealiseerd dan moet er ook betaald worden voor de incasso werkzaamheden.

Lees meer

Het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder is kort gezegd; het verdienmodel. Een deurwaarder is eigenlijk het verlengstuk van een incasso bureau. Om een incassozaak voor de rechter te krijgen, dan praten we over de gerechtelijke incassofase, heb je een deurwaarder nodig. De deurwaarder is een ambtenaar die gemachtigd is om juridische stukken, zoals een dagvaarding of een vonnis, aan de debiteur uit te reiken, dat mag een incassobureau niet zelf doen.

Lees meer

Als je jezelf ook wel eens hebt afgevraagd vanaf welk bedrag je een incassobureau kunt inschakelen, dan ben je niet alleen. Het korte antwoord is simpel; er is geen minimum bedrag! Je kunt dus voor alle facturen die jouw klant niet betaald, een incassobureau inschakelen.

Lees meer

Ja dat kan hoor! Let wel op; veel incassobureaus of deurwaarders gebruiken betaalde contracten waarbij je jaarlijks een bedrag moet betalen om jouw eenmalige incasso dossier bij het incassobureau te laten incasseren. Het zou heel jammer zijn als je met een dergelijk contract verplicht wordt tot het betalen van een jaarlijkse fee terwijl je voor misschien maar één klant die jouw factuur niet betaalt, gebruik maakt van die overeenkomst.

Lees meer
Alle vragen
FAQ'S

Andere vragen

Wij van Best Credit Management geven graag antwoord op al jouw vragen. Benieuwd? Bekijk dan alle vragen.

Alle vragen